Pages

Friday, April 15, 2011

EMPAT PULUH HADITS KELEBIHAN ILMU DAN ULAMA



Disini saya nak mencerita kan tentang sebuah buku yang dalam koleksi peribadi saya yang bertajuk EMPAT PULUH  HADIS KELEBIHAN ILMU DAN ULAMA yang di cetakan  KEDUA 2009
Terbitan oleh KHAZANAH BANJARIAH

"Barang siapa memelihara bagi ummmatku empat puluh buah hadis dari sunnahku ,(yakni meriwayatkan kepada mereka dengan menyebut sanad dan mukharrij-nya)nescaya aku masukkan akan dia di dalam syafaat ku" HR.DR ABI SAID SAHIH.Daripada abu umamah  r.a berkata :telah disebut di sisi rasulullah s.a.w dua lelaki .Pertama orang yang abid (ahli ibadah) dan orang yang alim . maka rasulullah s.a.w bersabda: kelebihan orang yang alim atas orang yang abid seperti kelebihan ku atas yang paling rendah daripadamu"
Dan didalam riwayat yang lain disebutkan"sesungguhnya allah dan para malaikat nya dan penghuni segala langit dan bumi sehingga semut yang berada didalam lubangnya dan ikan yang berada di laut,semuanya memohon kebaikkan bagi orang yang mengajar manusia akan kebaikan".inilah serba sedikit mengenai buku 40 hadis mengenai ilmu dan ulama serta mengupas mengenai makna hadis tersebut dengan mendalam yang telah diterjemah kan oleh tuan guru ahmad fahmi zamzam (abu ali al-banjari an-nadwi al-maliki) yang telah disusun oleh kh.muhammad syukeri bin unus al-banjari.





 ------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
--------------------
Tu je la yang dapat saya cerita kan tentang buku ni......
nak tahu lebih lanjut kena la beli buku ni  ....
Atau boleh email kan pada saya, kalau nak saya cari kan untuk anda....
email:along7920@hotmail.com


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

manggaonline