Pages

Monday, April 11, 2011

I'itiqad Ahlussunnah Wal-jama'ah



Disini saya nak mencerita kan tentang sebuah buku yang dalam koleksi peribadi saya yang bertajuk 
I'ITIQAD AHLUSSUNNAH WAL-JAMA'AH yang di cetakan kesepuluh pada tahun 2009.
Terbitan oleh PUSTAKA AMAN PRESS , Susunan oleh K.H. SIRAJUDDIN ABBAS.

Apa yang menarik tentang buku ini ia mengesahkan i'itiqad ahlussunnah wal-jama'ah dan firqah2 yg ada dalam islam serta menerangkan dengan lebih terperinci tentang permasalahan didalam i'tiqad umat islam pada akhir zaman sabda nabi muhammad s.a.w : maka bahawasanya siapa yang hidup lama diantaramu nescaya akan ,melihat persilihan faham yang banyak .  ketika itu pegang teguhlah sunnahku dan sunnah khalifah rashidin yang diberi hidayah.    pegang teguhlah itu dan gigitlah dengan gerahammu(hadis riwayat imam abu daud dll. lihat sunan abu daud juzuk IV,halaman 201) dan nabi bersabda bahawasanya bani israil telah berfirqah-firqah sebanyak 72 millah (firqah) dan akan berfirqah umatku sebanyak 73 firqah, semuanya masuk neraka kecuali satu; sahabat2 yang mendengar ucapan ini bertanya 'siapakah yang satu itu ya rasulullah?' jawab nabi yang satu itu ialah orang yang berpegang(beri'tiqad) sebagai peganganku (i'tiqad ku) dan pegangan sahabat2 ku"( hadis ini diriwayatkan oleh imam tarmizi ,lihat sahih tarmizi x, halaman 109) . 

 ------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
--------------------
Tu je la yang dapat saya cerita kan tentang buku ni......
nak tahu lebih lanjut kena la beli buku ni  ....
Atau boleh email kan pada saya, kalau nak saya cari kan untuk anda....
email:along7920@hotmail.com

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. hai gan,,,dimana saya bisa mendapatkan buku ini?
    saya sudah lama cari buku ini, saya sudah tnya beberapa toko buku tp katnya udah tidak ada lagi terbitan/cetak ulangnya..

    mohon infonya gan..!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

manggaonline